Sök

«24 timer for Herren» (2023) «24 timer for Herren» (2023)  (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

24 timer for Herren

Midtveis i fastetiden, fredag 8. – lørdag 9. mars, oppfordres alle til å være med på «24 timer for Herren».

Oversatt av Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Dikasteriet for evangelisering tilbyr pastoralt støttemateriale, som Msgr. Rino Fisichella, proprefekt ved dette dikasteriet, har skrevet følgende forord til:

Tilgivelse

«Å vandre i et nytt liv» (jf. Rom 6,4) er temaet valgt av pave Frans for årets feiring av 24 timer for Herren. I apostelens ord høres gjenlyde det den hellige far skrev i sitt apostoliske brev Misericordia et misera: «Barmhjertigheten fornyer og forløser ettersom det er et møte mellom to hjerter: Guds hjerte kommer menneskets hjerte i møte. Guds hjerte varmer og helbreder menneskets hjerte: Steinhjertet blir forvandlet til et kjøtthjerte (jf. Esek 36,26), som blir i stand til å elske til tross for sin synd. Man kjenner seg virkelig som en ny ‘skapning’ (jf. Gal 6,15): Jeg er elsket, altså eksisterer jeg; jeg blir tilgitt, derfor fødes jeg til nytt liv; jeg er blitt ‘barmhjertiget’, derfor blir jeg til et redskap for barmhjertigheten.» (16).

Tilgivelse er tegnet på kjærlighet, det er kjærlighetens høydepunkt, for hver av oss vet at vi trenger å bli tilgitt og i vår tur å bli et tilgivelsens redskap for andre. Når man elsker, tar man affære slik at den elskede igjen skal kunne gjenoppta et liv i fellesskap, i hel og perfekt relasjon til andre. 24 timer for Herren vitner om nettopp dette.

Arrangementet

Dette støttematerialet er ment å komme med noen forslag, for å hjelpe menigheter og kristne fellesskap å forberede arrangementet. Det dreier seg selvsagt om forslag som kan tilpasses etter lokale behov og skikker.

Om kvelden fredag 8. mars og hele lørdag 9. mars er det viktig om kirken kan holde åpent lengre enn vanlig og tilby mulighet til skriftemål, helst i sammenheng med eukaristisk tilbedelse. Arrangementet kan begynne fredag kveld med en ordets liturgi for å forberede de troende til skriftemål, og det kan avsluttes med feiring av søndagsmesse lørdag ettermiddag.

Hensikten

Hensikten med arrangementet er å sette forsoningens sakrament i sentrum av Kirkens pastorale liv, og dermed i våre fellesskap, menigheter og ellers. Dette står i sentrum av evangeliets budskap: Guds barmhjertighet, som gir oss visshet om at ingen vil finne en dommer når de står foran Herren, men en far som tar imot oss, trøster oss og viser oss hvordan vi kan bli fornyet. Så, med pave Frans’ ord: «Barmhjertighet vekker glede, fordi vårt hjerte åpner seg for håpet om et nytt liv» (Misericordia et misera, 3).

***

Pave Frans

Pave Frans vil lede «24 timer for Herren» i den romerske menigheten San Pio V.  Arrangementet starter kl. 16:30

28 februari 2024, 17:36