Sök

Angelus. Påven: Anta en livsstil av måttfullhet för att vara fria

Evangeliet förkunnas inte på egen hand och man måste nöja sig med det som är nödvändigt, eftersom det på så sätt är lättare att gå framåt tillsammans. Påven reflekterade över detta vid Angelus den 14 juli.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten


I dagens evangelium läser vi om hur Jesus sänder ut sina lärjungar (jfr Mk 6:7-13) två och två och rekommenderar något viktigt: att bara ta med sig det som är nödvändigt. Påven Franciskus inledde så sin reflektion vid Angelus söndagen den 14 juli på Petersplatsen.

Gemensamt och med det nödvändigaste

Påven utgick från två sidor: lärjungarna sändes gemensamt ut och endast med det nödvändigaste.

Evangeliet förkunnas inte ensamt, nej, det förkunnas tillsammans i gemenskap och det är därför det är viktigt att värna om måttfullheten.

Måttfullhet

Måttfullhet innebär att veta hur man klarar sig utan det överflödiga och dela med sig av resurser och färdigheter - "att vara fri" medan "det överflödiga förslavar dig". Men detta gäller även måttfullhet "i tankar och känslor", att överge alla de låsningar som kan stå i vägen "och i stället föredra en konfrontering och lyssnande, och därmed göra vittnesbördet mer effektivt".

Låt oss till exempel tänka på vad som händer i våra familjer eller i våra kommuniteter. När vi klarar oss med det som är nödvändigt, även med lite, med Guds hjälp, lyckas vi gå vidare och komma bra överens, dela med oss av det som finns, avstå från någonting och stödja varandra.

“gemenskap, harmoni mellan oss och måttfullhet är viktiga och oumbärliga värden för en kyrka som är verkligt missionerande, på alla nivåer.”

Detta beteende, fortsatte påven, "är redan en missionerande förkunnelse", eftersom det förkroppsligar "Jesu budskap i det konkreta livet" och underlättar öppenheten "för tron och det nya i evangeliet". Motsatsen sker där alla i stället utgår från vad de äger och där det i stället för kärlek råder "individualism och avund" som leder till sorg. 

Kära bröder och systrar, gemenskap och måttfullhet är viktiga värden för vårt kristna liv - gemenskap, harmoni mellan oss och måttfullhet är viktiga och oumbärliga värden för en kyrka som är verkligt missionerande, på alla nivåer. 

Angelus på Petersplatsen den 14 juli 2024
Angelus på Petersplatsen den 14 juli 2024

Påvens uppmaning

Påven avslutade med att uppmana de troende att fråga sig en rad frågor:

Känner jag glädje över att förkunna evangeliet och att där jag lever sprida den glädje och det ljus som kommer från mötet med Herren? Och för att kunna göra det, är jag engagerad i att tillsammans med andra dela idéer och färdigheter med ett öppet sinne och ett generöst hjärta? Och slutligen: vet jag att odla en måttfull livsstil och en livsstil där jag är uppmärksam på mina bröders och systrars behov? 

Bön

Påven avslutade med bönen:

Må Maria, apostlarnas drottning, hjälpa oss att vara sanna missionerande lärjungar, i gemenskap och nykterhet i livet. I gemenskap, i harmoni med varandra och i måttfullhet i livet.

15 juli 2024, 07:54

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Senaste Angelus / Regina Coeli

Läs allt >