Sök

Påven: Se till Guds hjärta och uteslut ingen

Håller vi avstånd och etiketterar människor efter eget tycke och smak? Det frågade påven Franciskus pilgrimerna som hade samlats på Petersplatsen vid tolvslaget söndagen den 30 juni

Katarina Agorelius - Vatikanstaten

Vid Angelus söndagen den 30 juni reflekterade påven Franciskus över dagens läsning om två mirakel som sammanflätas i en berättelse (Mark 5:21-43). Jesus botar en kvinna med blödningar och uppväcker synagogföreståndarens Jairos dotter.

Beröring

Båda sker genom fysisk kontakt, påpekade påven. Kvinnan rör vid Jesu mantel och Jesus tar flickan i handen. Denn beröring är viktig, förklarade påven, för att dessa två kvinnor ansågs orena.

Jesus låter sig beröras och är inte rädd för att beröra. Redan före det fysiska helandet utmanar han en religiös missuppfattning, enligt vilken Gud skiljer de rena åt på ena sidan och de orena på den andra. Istället gör Gud inte denna åtskillnad, eftersom vi alla är hans barn, och för att orenhet inte kommer från mat, sjukdom eller ens döden, utan från ett orent hjärta.

“Låt oss i våra hjärtan fästa den bild som Jesus ger oss”

Gud tar inte avstånd

Men Gud tar inte avstånd, betonade påven, "Gud skäms inte för oss, Gud dömer oss inte; tvärtom kommer han nära för att låta sig beröras och för att beröra oss, och han uppväcker oss alltid från döden".

Han tar oss alltid i handen för att säga: Dotter, son, stig upp! (jfr Mark 5:41), gå, gå framåt!

Se till Guds hjärta

"Låt oss i våra hjärtan fästa den bild som Jesus ger oss", sa påven: "Gud diskriminerar inte någon eftersom han älskar alla". Påven bad de troende att fråga var och en fråga sig om de inleder relationer och ger medmänniskorna en hjälpande hand eller om de håller avstånd och sätter etiketter på dem enligt tycke och smak. Han betonade:

Bröder och systrar, låt oss se till Guds hjärta så att kyrkan och samhället inte utesluter någon, inte behandlar någon som "oren", så att varje person, med sin egen historia, kan välkomnas och älskas utan etiketter, utan fördomar och utan åtskillnad.

Bön till Ömhetens moder

Påven uppmanade till bön:

Låt oss be till den heliga Jungfrun: hon som är Ömhetens moder, må hon gå i förbön för oss och för hela världen.

02 juli 2024, 07:59

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Senaste Angelus / Regina Coeli

Läs allt >