Påven Franciskus under den allmänna audiensen Påven Franciskus under den allmänna audiensen   (VATICAN MEDIA Divisione Foto)

Påvens katekes: ”Sprid den Helige Andens väldoft i välden”

Nedan följer påvens trosundervisning under onsdagens allmänna audiens i hans fortsatta katekes om den Helige Andens foll i Frälsningshistorien.

Vatican News

Idag reflekterar vi över den Helige Ande som kommer över Jesus vid dopet i floden Jordan och som sprider sig från honom till hans kropp, som är kyrkan. I Markusevangeliet beskrivs scenen vid Jesu dop på följande sätt:

” Vid den tiden kom Jesus från Nasaret i Galileen och döptes i Jordan av Johannes. När han steg upp ur vattnet såg han himlen dela sig och Anden komma ner över honom som en duva. Och en röst hördes från himlen: »Du är min älskade son, du är min utvalde.«”(Mk 1:9-11).

Hela Treenigheten möttes i det ögonblicket vid flodens strand! Där är Fadern som gör sig närvarande med sin röst; där är den Helige Anden som sänker sig ned över Jesus i form av en duva; och där är han som Fadern förkunnar som sin älskade Son, Jesus. Detta är ett mycket viktigt ögonblick i Uppenbarelseboken och i frälsningshistorien. Vi mår bra av att läsa om detta avsnitt ur evangeliet.

Jesus smordes i dopet

Vad var det som hände vid Jesu dop som var så viktigt att alla evangelisterna återberättade det? Svaret finner vi i de ord som Jesus en kort tid senare uttalar i synagogan i Nasaret, med tydlig hänvisning till händelsen i Jordanfloden: ”Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig” (Luk 4:18).

I Jordanfloden ”smorde Gud Fadern med den helige Ande”, Jesus - det vill säga smorde honom till kung, profet och präst. Kungar, profeter och präster smordes med väldoftande olja i Gamla testamentet. Vad gäller Kristus är det i stället för en fysisk olja den andliga oljan som är den Helige Ande, i stället för symbolen är det verklighet: det är Anden själv som kommer ned över Jesus.

Smorda i Kristi efterföljd

Jesus var fylld av den Helige Ande från första stund av sin inkarnation. Men det var en ”personlig nåd”, som inte kunde förmedlas. med denna smörjelse, får han Andens gåva i sin fullhet, för sitt uppdrag, som han som överhuvud skall förmedla till sin kropp, som är kyrkan, och till var och en av oss. Det är därför som kyrkan är det nya ”kungliga folket, det profetiska folket och prästfolket”. Den hebreiska termen ”Messias” och den motsvarande grekiska termen ”Kristus” - Christós -, som båda syftar på Jesus, betyder ”smord”: han var smord med glädjens olja, smord med den Helige Anden. Vårt namn ”kristna” kommer av fäderna att förklaras i bokstavlig mening: kristna betyder ”smorda i Kristi efterföljd”. 

Det finns en psalm i Bibeln som talar om en olja som hälls på översteprästen Arons huvud och som rinner ner till fållen på hans klädnad (jfr Ps 133:2). Denna poetiska bild av den nedrinnande oljan, som används för att beskriva lyckan i att leva tillsammans som bröder, har blivit en andlig och mystisk verklighet i Kristus och kyrkan. Kristus är huvudet, vår överstepräst, den Helige Anden är den parfymerade oljan och kyrkan är Kristi kropp i vilken den sprider sig.

Helig väldoft eller syndens stank?

Vi har sett varför den Helige Anden i Bibeln symboliseras av vinden och har fått sitt namn därifrån, Ruah - vind. Vi frågar oss nu varför den symboliseras av olja, och vilken praktisk lärdom vi kan dra av denna symbol. I mässan på skärtorsdagen, då biskopen viger den olja som kallas ”Chrisma”, säger han, med hänvisning till de som kommer att ta emot smörjelsen i dopet och konfirmationen: ”Låt denna smörjelse tränga in i dem och helga dem, så att de, befriade från sitt ursprungliga fördärv och vigda som ett tempel för hans härlighet, kan sprida doften av ett heligt liv”.

Det är ord som går tillbaka till Paulus, som skriver till korintierna: ”Ty till Guds ära är jag en kristusdoft” (2 Kor 2:15). Smörjelsen gör oss doftande, och en person som med glädje lever sin smörjelse sprider väldoft i kyrkan, församlingen och familjen med denna andliga parfym.

Vi vet att kristna ibland tyvärr inte sprider Kristi doft, utan stanken av sin egen synd. Låt oss aldrig glömma: synden drar oss bort från Jesus, synden förvandlar oss till dålig olja. Och djävulen - glöm inte detta - vanligtvis kommer djävulen in genom våra fickor - var försiktiga. Det får inte distrahera oss från vårt åtagande att, så långt vi kan, och var och en i vår egen miljö, förverkliga denna sublima kallelse att vara Kristi väldoft i världen. Kristi doft kommer från ”Andens frukter”, som är ” kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, 23ödmjukhet och självbehärskning” (Gal 5:22).

Väldoftens dygder

Paulus sa detta, och hur vackert är det inte att hitta en person som har dessa dygder: en person med kärlek, en glad person, en person som skapar frid, en tålmodig person, inte snål, en välvillig person som välkomnar alla, en god person. Det är vackert med en god människa, en människa som är trogen, en människa som är ödmjuk, som inte är stolt... Om vi strävar efter att odla dessa frukter och när vi finner dessa människor så kommer någon, utan att vi är medvetna om det, att känna en del av doften av Kristi Ande omkring oss. Låt oss be den Helige Ande att göra oss mer medvetna om att vi är smorda av honom.

 

21 augusti 2024, 16:57