Bedende mann Bedende mann 

Ånden og Bruden: 4. Ånden lærer Bruden å be. Salmene, en symfoni av bønner i Bibelen

Når vi ber med Salmenes bok, ber vi med Guds egne ord.

Vuokko-Helena Caseiro – Vatikanstaten

Ved generalaudiensen onsdag 19. juni ble det lest fra Kolosserbrevet:

La Kristi ord få rikelig rom hos dere! Undervis og rettled hverandre med all visdom, syng salmer, hymner og åndelige sanger til Gud av et takknemlig hjerte. Og alt dere gjør, i ord og gjerning, skal dere gjøre i Herren Jesu navn, med takk til Gud, vår Far, ved ham. (Kol 3,16–17 fra Bibel 2024)

Salmene: en symfoni av bønn

I forberedelse til det kommende jubelåret er år 2024 viet «en stor ‘symfoni’ av bønn», sa paven. «Med dagens katekese ønsker jeg å minne om at Kirken allerede eier en symfoni av bønn, nemlig Salmenes bok, som er komponert av Den hellige ånd.»

Salmenes bok har forskjellige «satser», det vil si forskjellige typer bønn: lovprisning, takksigelse, bønnfallelse, klage, fortelling, visomstanker med mer. «Dette er de sanger som Ånden selv har lagt på Brudens, Kirkens, lepper.»

Salmene i Det nye testamente

I Det nye testamente er det mange sitater fra Salmene. Iblant trykkes Det nye testamente og Salmene sammen i en eneste bok, bemerket paven. Men ikke alle salmene, og ikke alle deler av salmene, passer like godt for kristne og moderne mennesker. «I noen henseender er de bundet til en tid og til en foreløpig fase av åpenbaringen, og samme gjelder for en stor del av den gamle lovgivningen.»

Jesus ba med Salmene

Jesus, Maria, apostlene og alle generasjoner av kristne ba med Salmene. «Når vi fremsier dem, hører Gud dem med den praktfulle ‘orkestreringen’ som de helliges samfunn er. Ifølge Hebreerbrevet har Jesus et salmevers i hjertet når han trer inn i verden: ‘Se, her kommer jeg for å gjøre din vilje, Gud’ (Hebr 10,7; jf. Sal 40,8–9). Og ifølge Lukasevangeliet forlater han verden med et annet vers på leppene: ‘Far, i dine hender overgir jeg min ånd’ (Luk 23,46; jf. Sal 31,6).»

Kirken ber med Salmene

Salmene er et fast element både i messen og i tidebønnene. «Hele Den hellige skrift ånder av Guds godhet, men spesielt den deilige Salmenes bok», sa Ambrosius

Be med Salmene!

Vi bør gjøre Salmene til våre, sa paven. «Om det er hele Salmer, eller bare noen salmevers, som taler til vårt hjerte, er det fint å gjenta dem og be dem i løpet av dagen. Salmene er bønner ‘for alle årstider’: Det finnes ikke den sinnsstemning eller det behov som ikke der finner de beste ordene for å forvandles til bønn. Til forskjell fra alle andre bønner taper ikke salmene virkekraft av å bli gjentatt, snarere styrkes de. Hvorfor? Fordi de er inspirert av Gud og ‘ånder av’ Gud, hver gang de leses med tro.»

Tre eksempler

Om vi er tynget av anger eller skyld, kan vi med David gjenta: «Vær meg nådig, Gud, i din kjærlighet, stryk ut mitt lovbrudd i din store barmhjertighet!» (Sal 51,3). Om vi ønsker å uttrykke sterk personlig tilknytning til Gud, kan vi si: «Gud, du er min Gud, som jeg søker. Min sjel tørster etter deg, min kropp lengter etter deg i et vannløst, tørt og utarmet land» (Sal 63,2). Og frykt og angst overvelder oss, er det hjelp i: «Herren er min hyrde, jeg mangler ikke noe. […] Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke noe ondt» (Sal 23,1.4).

Stor, rik bønn

Bare å be «gi meg, gi oss, …» er fattig og selvsentrert bønn. «La oss lære av Fadervår. Før ‘gi oss i dag vårt daglige brød’, kommer: ‘Helliget vorde ditt navn. Komme ditt rike. Skje din vilje’. Salmene hjelper oss å åpne oss for en bønn som er mindre egosentrisk: for lovprisningsbønn, velsignelsesbønn, takksigelsesbønn; og de hjelper oss også å ta med hele skaperverket i vår lovprisning og slik gi det stemme.»

En symfoni av bønn

«Brødre og søstre, måtte Den hellige ånd, som skjenket Kirken, Bruden, ord for å be til sin guddommelige Brudgom, hjelpe oss å få dem til å gjenlyde i dagens Kirke, og å gjøre dette forberedelsesåret til jubelåret en virkelig symfoni av bønn».

Hele katekesen (engelsk eller et annet språk)

Generalaudiensen 19. juni 2024

Les også: Pave Frans’ katekeseserie om bønn

Sammendrag på norsk av de foregående katekesene i denne serien:
1. Guds ånd svevde over vannet
2. «Vinden blåser dit den vil». Hvor Guds ånd er, der er frihet
3. «Hvert skrift er innblåst av Gud». Å lære Guds kjærlighet å kjenne av Guds ord

20 juni 2024, 21:03