Påven vid mässan i Bryssel: ”Dölj inte övergrepp!”

Påven Franciskus firade söndagens mässa i den belgiska huvudstaden Bryssel och uppmanade alla kyrkans medlemmar att aldrig dölja övergrepp.

Charlotta Smeds – Vatikanstaten

Mässan på kung Baudouin-stadion i Bryssel på söndagsmorgonen var det sista offentliga evenemanget under påven Franciskus fyra dagar långa apostoliska resa till Luxemburg och Belgien.

Under mässan saligförklarade påven Anne av Jesus, en spansk nunna från 1600-talet som förde den heliga Teresa av Avilas reform av karmelitorden till Belgien och andra delar av Europa.

I sin predikan lovordade påven den saliga Anna av Jesus för att ha vittnat om den kristna tron genom fattigdom, bön och välgörenhet, särskilt i en tid som ”präglades av smärtsamma skandaler”.

”Låt oss tacksamt välkomna det exempel som hon har gett oss på 'helighetens kvinnliga stil, mjuk men stark”, sa han.

Påven Franciskus påminde också om de många exemplen på helighet i den belgiska kyrkans historia, bland annat S:t Damien de Veuster, S:t Guy av Anderlecht och S:t Gudula.

Uppdrag i kraft av sitt dop

Påven fortsatte med att varna de kristna för att genom skandaler sätta upp ”en stötesten för någon av dessa små”.

Han noterade att dagens liturgiska läsningar handlar om ”den Helige Andes fria handlande”, när Jesus tillrättavisar sina lärjungar för att de förbjöd en man att driva ut demoner i hans namn, bara för att mannen inte själv var en lärjunge.

”Varje kristen har i kraft av sitt dop ett uppdrag i kyrkan, vilket är en gåva som överskrider våra begränsningar och synder.”

”De troendes samfund är inte en utvald krets av några få privilegierade, utan det är familjen av frälsta”, sa påven. ”Vi har sänts ut i världen för att förkunna evangeliet, inte på grund av våra egna meriter, utan av Guds nåd.”

De förtrycktas rop - profetiska röster

Påven Franciskus vände sig sedan till gemenskapen som förenar Kristi lärjungar genom tiderna, sammanbundna av den ”kärlek som förenar genom ömsesidig självuppoffring”.

Var och en av oss, sa han, frestas av en egoism som kväver kärleken och ”krossar de som är små”.

”Egoism genererar slutenhet, murar och hinder - vi kan kalla dem 'skandaler' - som kedjar fast oss vid saker och skiljer oss från Gud och från våra bröder och systrar”, sa han.

Övergrepp

Påven Franciskus talade sen fritt om sitt möte i fredags i Bryssel med personer som hade utsatts för övergrepp av präster.

”De berättade om sitt lidande som offer för övergrepp”, sa han, ”och jag upprepar här: i kyrkan finns det plats för alla, alla, alla, men vi kommer alla att dömas, och det finns ingen plats för övergrepp, ingen plats för att dölja övergrepp. Jag ber alla: dölj inte övergrepp! Jag ber biskoparna: dölj inte övergrepp! Fördöm förövarna och hjälp dem att läka från denna sjukdom som övergrepp är.”

”Ondskan måste lyftas fram i ljuset”, fortsatte påven. ”Låt det bli känt, som vissa offer för övergrepp har gjort, med mod. Låt det bli känt. Och låt förövaren dömas. Låt förövaren dömas, oavsett om det är en lekman, präst eller biskop: låt förövaren bli dömd.”

Migranter

Påven återvände till sin predikan och pekade på situationen för flyktingar och papperslösa migranter som drömmer om en bättre framtid men som ofta blir offer för exploatering.

Deras rop, sa han, kan inte raderas och måste höras som profetiska röster.

”De är den Helige Andens levande röst eftersom de påminner oss om att vi alla är fattiga syndare som är kallade till omvändelse”, sa han. ”Vi får inte kväva denna profetiska röst eller tysta den genom vår likgiltighet.”

Låt  barmhärtighetens evangelium vägleda

Påven talade återigen om behovet av att undvika att vara till skandal genom att låta kärleken och ”barmhärtighetens evangelium” vägleda våra val.

Han påminde om Jesu kraftfulla budskap i evangeliet: ”Gå bakom mig, ni förledda ögon som ser de behövande och tittar bort, ni skandalösa händer som knyter nävarna för att gömma undan era skatter! Gå bakom mig, skamliga fötter som springer snabbt, men inte för att komma nära dem som lider, utan för att undvika dem och hålla er borta!”

29 september 2024, 18:47