Angelus. Påven: Kärlek är sann lycka - makar ska vara öppna för livet

Vid Angelus den 6 oktober reflekerade påven över söndagens evangelium, där fariséerna frågar Jesus om mannens förkastande av sin hustru, och talade om värdet av föreningen mellan två makar. Det är ett nytt liv som kräver trohet, respekt, uppriktighet, öppenhet för konfrontation, förlåtelse och försoning, understryker påven och tillägger att makarna måste vara öppna för livet. Barn är en källa till glädje och hopp för varje hem och för hela samhället.

Katarina Agorelius - Vatikanstaten


Vid Angelus söndagen den 6 oktober reflekterade påven Franciskus om den äktenskapliga kärleken utifrån dagens läsning, Markusevangeliet 10:2–16.

Värdet av kärleken mellan man och kvinna

Precis som vid andra tillfällen ställer några fariséer en provocerande fråga till Jesus om ett kontroversiellt ämne: mannens förkastande av sin hustru, sa påven, - de ville dra in honom i en kontrovers men han tar tillfället i akt att rikta deras uppmärksamhet på en viktigare fråga: värdet av kärleken mellan man och kvinna. Påven sa att kvinnans villkor på Jesu tid var mycket sämre än mannens och att Herren därför ledde samtalet till kärlekens krav.

Han påminner dem om att Skaparen ville att kvinnan och mannen skulle vara lika i värdighet och komplettera varandra i olikhet, att de skulle vara varandras hjälp, följeslagare, men samtidigt stimulans och utmaning att växa (jfr 1 Mos 2:20-23).

Utan halvmesyrer

För att uppnå detta krävs att var och en ger av sig själv utan halvmesyrer, betonade påven, så att makarnas kärlek leder till ett nytt liv. Det handlar inte om att vara tillsammans så länge man känner för det, utan för evigt för att de inte längre är två, utan ett.

Naturligtvis är detta inte lätt, det kräver trohet, även i svårigheter, det kräver respekt, uppriktighet, enkelhet (jfr Mk 10:15). Det kräver att vara öppen för konfrontation, ibland för gräl, när det krävs, men alltid redo för förlåtelse och försoning ... sluta aldrig dagen utan att ha slutit fred.


Skaffa barn!

Påvens uppmaning var att inte glömma bort att det är viktigt för makar att vara öppna för att skaffa barn, som han betonade är den vackraste frukten av kärlek, Guds största välsignelse, källan till glädje och hopp för varje hem och hela samhället.

Skaffa barn! Igår fick jag en stor tröst. Det var gendarmeriets dag, och en gendarm kom med sina åtta barn! Det var så fint att se honom. Var öppna för livet och det som Gud ger.

Sann lycka

Kärleken är krävande, erkände påven, men den är vacker, och ju mer vi låter oss dras in i den, desto mer upptäcker vi sann lycka i den.

Och låt nu var och en fråga sig själv i sitt inre: Hur är min kärlek? Är den trogen? Är den generös? Är den kreativ? Hur är våra familjer? Är de öppna för livet, för barnens gåva?

Vår Fru av Rosenkransen

Påven avslutade med att be om Jungfru Marias förböner och vände sig till Vår Fru av Rosenkransen med anledning av firandet den 7 oktober, dagen efter denna Angelusbön.

Må Jungfru Maria hjälpa kristna makar. Vi vänder oss till henne i andlig förening med de troende som samlats vid Pompeis helgedom för den traditionella bönen till Vår Fru av Rosenkransen.

07 oktober 2024, 06:58

Angelus är en bön som man ber till minne av Inkarnationens mysterium tre gånger om dagen: klockan 6 på morgonen, klockan 12.00 och på kvällen klockan 18.00, då klockorna ringer till Angelus. Namnet Angelus härstammar från den första versen av bönen - Angelus Domini nuntiavit Mariae - som består av en kort läsning av tre enkla texter som fokuserar på inkarnationen av Jesus Kristus och som alterneras med att man ber Ave Maria. Påven ber denna bön på Peterskyrkan klockan 12 på söndagar och särskilda högtidligheter. Före Angelusbönen håller påven en kort reflektion över dagens läsningar. Efteråt följer hälsningar till pilgrimer. Mellan Påsk och Pingst ber man  Regina Coeli istället för Angelus, som är en bön till minne av Jesu Kristi uppståndelse, i slutet av vilken man ber Gloria tre gånger.

Senaste Angelus / Regina Coeli

Läs allt >