Påven till Belgiens biskopar och präster: Evangelisation, glädje och barmhärtighet

Lördag förmiddag, den 28 september, mötte påven Franciskus Belgiens biskopar, präster och ordensfolk kyrkan tillägnad det Heliga hjärtat i Koekelberg

Katarina Agorelius - Vatikanstaten


Vid sitt möte med Beligens biskopar, präster och ordensfolk lördag förmiddag den 28 september klockan 10 reflekterade påven, efter sång och vittnesbörd, över tre vägledande ord: evangelisation, glädje och barmhärtighet.

Evangelisation

Vad gällde evangelisation uppmanade påven kyrkan i Belgien att förkunna evangeliets skönhet genom att vandra sida vid sida med Guds folk.

Förändringarna i vår tid och den troskris som vi upplever i väst har fått oss att återvända till det väsentliga, det vill säga till evangeliet, så att de goda nyheter som Jesus förde till världen återigen kan förkunnas för alla och få sin skönhet att lysa. Krisen - varje kris - är en tid som erbjuds oss för att skaka om oss, ifrågasätta oss och för en förändring. 

Glädje

Den glädje vi talar om, betonade sedan påven, är inte förknippad med något tillfälligt, utan är en större som åtföljer och upprätthåller livet även i mörka eller smärtsamma stunder, och detta är en gåva som kommer från Gud.

Det är hjärtats glädje som väcks av evangeliet: det är vetskapen om att vi inte är ensamma längs vägen och att Gud är nära, bryr sig om oss och inte kommer att låta döden få sista ordet, även i situationer av fattigdom, synd och lidande. 

Barmhärtighet

Och det tredje ordet, barmhärtighet, sa påven handlar om att Gud aldrig drar tillbaka sin kärlek till oss. Guds rättvisa är överlägsen - de som har gjort fel är kallade att gottgöra, men för att läka i sina hjärtan behöver de Guds barmhärtiga kärlek.

Glöm inte bort att Gud förlåter allt och alltid; det är med sin barmhärtighet som Gud rättfärdigar oss, det vill säga han gör oss rättfärdiga, eftersom han ger oss ett nytt hjärta, ett nytt liv. 

Må Jungfru Maria visa vägen

Påven avslutade sitt tal till Belgiens biskopar, präster och ordensfolk med att uppmana dem att vandra tillsammans med den helige Anden och vara en barmhärtig kyrka. 

Jungfru Maria, vår Moder, lär oss detta. Må hon vägleda er och beskydda er. Jag välsignar er alla av hjärtat. Och glöm inte bort att be för mig.

28 september 2024, 12:48